KIJK IN DE PRAKTIJK – Wat doet een arts Maatschappij en Gezondheid? Hoe ziet het vak eruit? Profielarts infectieziektebestrijding Rosa Joosten vertelt over infectieziektebestrijding, haar drijfveren en de redenen om voor dit profiel te kiezen.
Hoe kwam je op het idee om arts infectieziektebestrijding te worden?
‘Als geneeskundestudent gaf ik middelbare scholieren seksuele voorlichting via de International Federation of Medical Students’ Association (IFMSA). Mijn interesse voor seksueel overdraagbare aandoeningen was er al vanaf het begin van de opleiding. Toen ik mij tijdens mijn co-schappen ging verdiepen in een specialisatie kwam de infectieziektebestrijding op mijn pad. Door te lezen welke vakken er in de opleiding gegeven werden én door een co-schap bij de GGD wist ik dat ik deze kant op wilde.’
Wist je altijd al dat je arts infectieziektebestrijding wilde worden?
‘Nee, niet direct toen ik met geneeskunde begon. Ik wist gelukkig al wel vrij vroeg wat ik leuk vond: de seksuele gezondheid en de preventieve kant van de geneeskunde. In de loop van mijn co-schappen vielen alle puzzelstukjes in elkaar.’
Wat is het meest opmerkelijke dat je tijdens je opleiding of werk bent tegengekomen?
‘Tijdens mijn baan op de soa-poli in Amsterdam heb ik opmerkelijke ziektebeelden gezien. Maar wat me fascineert is dat infectieziekten zich overal kunnen verspreiden en bij iedereen. Ze kennen geen grenzen. Vaak is er wel een relatie met gedrag, maar je kunt ook overvallen worden door sommige infectieziekten. Dat is eng. En dat maakt het juist zo interessant om te proberen om besmetting voor de omgeving te voorkomen. Door kennis over te brengen en de risico’s in perspectief te plaatsen geef je rust aan mensen terug.’
Wat wil je meegeven aan (basis)artsen of geneeskundestudenten die twijfelen of ze arts infectieziektebestrijding willen worden? Waarom moeten zij volgens jou voor het vak kiezen?
‘Het is zo’n leuk vak, omdat je op een heel andere manier leert denken. Als arts in de public health gaat het niet om de zorg rondom het individu, maar juist om alle mensen eromheen. De gezinsleden, schoolgenootjes of collega’s die, soms zonder het te weten, een risico lopen op een infectieziekte. Dat maakt het vak spannend, het is hollen en stilstaan en het komt erg op communicatie aan. Daarnaast ben je ontzettend maatschappelijk bezig. Je zit met wethouders aan tafel, maar ook met specialisten uit het ziekenhuis en met patiënten. Je bent er echt voor iedere Nederlandse burger.’
Op dit moment ben je in opleiding tot arts M&G. Waarom heb je deze stap gezet?
‘Dit was voor mij een heel logische stap. Ik zie de eerste fase van de opleiding als de periode waarin je de inhoud induikt. Vervolgens komt het echte werk in de tweede fase. Daarin leer je onderzoek te doen en beleid op te stellen. Je leert op een strategische manier samen, in netwerken, tot beleid te komen. In deze fase ben ik gaan beseffen welke positie ik kan en – misschien wel – moet innemen. En ten slotte vind ik het ook gewoon erg leuk om onderzoek te doen in de preventieve geneeskunde, iets wat soms lastig, maar vooral uitdagend is!’