Project Description
Het is dinsdagmiddag bij de afdeling infectieziektebestrijding. Ik ben de dienstdoende dokter van de dag. Een vrouw waarvan de kat een vleermuis heeft gevangen belt de GGD. Zij is gekrabd door haar eigen kat en maakt zich nu zorgen om besmetting met rabiës. Ze heeft namelijk gelezen dat je daaraan dood kunt gaan.
Een uur later belt een huisarts naar de GGD. Hij wil weten of voor een bijtincident bij een oudere er een indicatie is voor tetanusimmunoglobulines. Het is namelijk onbekend welk vaccinatieschema de patiënt vroeger heeft doorlopen.
Vaccinatiegraadcijfers en kinkhoestgevallen
De dag erna word ik benaderd door de accounthouder van de GGD die contact houdt met een gemeente uit onze regio. De wethouder heeft raadsvragen gekregen over de vaccinatiegraadcijfers die zojuist bekend zijn geworden en over het aantal kinkhoestgevallen in de regio. Ik krijg een lijst van 10 vragen doorgestuurd. Of ik ze voor 14.00 vanmiddag wil beantwoorden.
Ook de regionale pers heeft lucht gekregen van de raadsvragen. Zij hebben onze afdeling communicatie benaderd voor informatie over de vaccinatiegraad, over de kinkhoestgevallen en wat kinkhoest nu precies is. Waarschijnlijk willen ze de volgende ochtend een radio-interview houden met een arts die toelichting kan geven over de cijfers en risico’s.
Vraagbaak voor iedereen
Dit is het werk van een arts Maatschappij en Gezondheid. Omdat je midden in de maatschappij staat, bedien je letterlijk iedereen in de maatschappij. Afhankelijk van het profiel waarin je opgeleid bent, verschilt het onderwerp van de vragen. Maar in feite ben je de vraagbaak, de adviseur, de consultant of hoe je het noemen wil, voor iedereen.
Vragen van B&W
Het beantwoorden van vragen van inwoners vraagt soms heel andere communicatievaardigheden dan het beantwoorden van vragen van collega’s uit de kliniek. Het te woord staan van een gemeenteambtenaar, wethouder of burgemeester vraagt weer communicatief een heel andere aanpak. Zij zijn je opdrachtgever in de publieke gezondheid, maar zij hebben daarnaast te maken met de politiek en jij met je professionele medische achtergrond. Dit geeft spanning en daarop moet je kunnen inspelen.
De media te woord staan
De media, dat is weer een vak apart. Om journalisten goed te woord te kunnen staan, moet je weten hoe de media werken, wat nieuwswaarde is, en hoe je jouw boodschap weet te formuleren zodat ze niet met je woorden aan de haal gaan. En zelfs dan is het onvoorspelbaar hoe mensen op nieuwsberichten reageren. Dit vergt ook weer andere skills.
Kortom, je moet flexibel zijn en een goed aanpassingsvermogen hebben. Naast dat ik expert ben op een bepaald gebied – voor mij dus de infectieziektebestrijding – moet ik ervoor zorgen dat die informatie ook op de juiste manier mijn doelgroep bereikt. En mijn doelgroep is vaak de hele maatschappij.